Hradec Kralove

I går, söndag, var vi bjudna till Roman och Adja på lunch. Vi skulle få slovakisk husmanskost eftersom Adja är från Slovakien. Först fick vi redd grönsakssoppa. Säga vad men vill om tjeckerna men god soppa kan de göra. Sedan blev vi bjudna på kött som var blandat med ris och kokt i kål. Det påminde lite om våra kåldolmar men 1000 gånger godare. Mätt så man höll på att storkna blev man visad in i vardagsrummet. Man får inte ens ställa undan sin tallrik. Jag försökte hjälpa Adja med disken men blev vänligt men bestämt utkörd. I en tjeckisk familj (åtminstone det vi sett) är det kvinnan som sköter köksarbetet.  Jag var gäst och fick inte hälpa till. Efter en liten stund blev det kaffe och chokladkaka med grädde och banan. 


                                                          


Sedan tog vi en promenad för att få se staden och det var mycket bättre än jag väntat mig. Jag har bara hållit mig i utkanten av Hradec där shoppingcentrumen finns och det var en helt annan stad vi fick se igår. Vi var inne i en stor katedral där man hade två enorma gamla orglar som man spelat på i 24 timmar när påven varit där på besök för ett antal år sedan. Brevid denna stod klocktornet där väggarna längst ner var 4 meter breda. Vi gick upp för att titta på utsikten och Albin räknade till 191 steg och jag till 230 så det var väl någonstans där emellan. Klockan ringer man bara i ett par gånger om året och det krävs 8 man för att lyckas med det för den väger nästan 10 ton. 



                                                     

                                                           


Sedan gick vi vidare till en park med ett tivoli och barnen var i himmelriket. Hopptorn, radiostyrda bilar och karuseller, bättre än så blir det inte. Vi var ute och promenerade i två och en halv timma och barnen klagade inte en enda gång!

                                                   

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Tack för att du delar med dig av den fina utsikten. Mysigt värre.
Nu kan vi alltså se fram emot lite tjeckisk mat när ni kommer hem?!
Ha det gött!

2008-05-12 @ 18:17:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0