Tungvrickare

Språket i det här landet är för oss svenskar ett problem. Dels har de andra bokstäver som tar lite tid att lära sig såsom bokstaven c med hake över. C uttalas normalt ts men med hake över låter det som sch. Dels är grammatiken svår vilket även "infödingarna" säger att de har problem med och sist men inte minst uttalet. Var ute på internet på en sida för att lära mig några ord och hittade dessa tungvrickare:

Vlk smrzl, zhltl hrst zrn.
Vargen frös, han hade svalt en handfull (grains). Är inte säker på vad grains är men det är engelska. Vad jag vet betyder wholegrain fullkorn på svenska så det kanske är korn!?

Strc prst skrz krk
Stick fingrarna genom halsen. (på c i ordet Strc ska det vara hake och uttalas sch.

Jag lovar på hedersord att jag har kollat stavningen. Den är rätt!

Kommentarer
Postat av: Bertil

1 grains är 0,0648 gram. 15,432 grains är 1 gram.
Blev du klokare. Om inte hör av dig. Inger hälsar

2007-11-28 @ 18:11:21
Postat av: Birgitta

Albin o Linnéa har väl säkert lärt sig några ord lr? De är ju i rätt ålder.....
Ha det gött!
Kram Birgitta

2007-11-29 @ 09:40:26
Postat av: Maria Coop

Grattis Sara !!!
Jag har ju glömt att du fyller år ! Idag äter vi massor av bullar bakade av Bäckström för hon fyller 25 år !
Grattis Maria

2007-12-03 @ 14:11:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0