Dilemma

Vi svenskar har blivit inbjudna till en skidresa i slutet av januari. Mimmis hyresvärd jobbar på skolan där de svenska barnen går och de hade platser över i sin buss och undrade om det var några av de svenska familjerna som ville åka med. Jag och Albin anmälde oss och allt var frid och fröjd. Vi hade bara två dagar att fundera men vi tyckte inte att det var något att fundera på. Det är söndag-torsdag och det kostar 300 czk/dag och person i logi och mat (100 sek) och bussresan bara 200 czk.

Min tanke med att inte ta med Linnea var att få en mysig vecka med Albin och att han får åka skidor. Han har bara åkt två gånger tidigare och behöver en del fysik stöttning. Ska jag ta med Linnea som har stått på slalomskidor 1 dag och grät nästan hela tiden och inte åkte någonting så kommer jag få hålla i henne hela tiden och då kan jag inte hjälpa Albin och då kan ingen av dem åka skidor.

Vad jag inte tänkte på var att de andra familjerna också blev inbjudna så nu ska alla de andra barnen åka. Linnea får stanna själv på dagis medan alla andra barn är på skidresa. Det känns SÅDÄR!
De andra svenska barnen som går på dagis är för små för att åka skidor så de andra mammorna kan ta med sig båda sina barn. 

Jag har en fundering på om Linnea och Tomas i samma veva kan åka en helg till badhotellet i Liberec som lite kompensering men jag måste ju ändå berätta för henne att hon ska vara själv på dagis. (Hon tycker inte det är så kul att vara ensam svensk på dagis och brukar då gråta en skvätt när man lämnar henne).

Är det någon som har något bra tips så emottages detta tacksamt!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Ja det är inte alltid roligt när man ställs inför rättvisefrågor och barnen. Jag ska ju åka med båda killarna och hunden, så jag är en bov i dramat eftersom killarna inte kommer vara på dagis. Min lösning på dilemmat - Sätt Albin i skidskola halva dagarna (kanske kommer Jakob att gå i skidskola också), då kan ju du ägna dig åt Linnea, resten av dagen kan ju vara fri till pulkaåkning. Då får Albin lära sig åka skidor, Linnea får hänga med och ni tre får mysigt tillsammans!

2007-11-23 @ 11:48:45
URL: http://kattisochgrabbarna.blogg.se
Postat av: Inger

Första reaktionen. Åk med Albin. Han behöver dig. Tomas och Linnea behöver väl inte göra något avanserat just då utan kan också få "rå om varandra". Nästa gång kan ni åka på något gemensamt. Ni har livet framför er. Jag tror barnen bara mår bra av att få vara på varsitt håll ibland.
En gammal kvinnas syn på det hela.

2007-11-23 @ 21:45:03
Postat av: Mimmi

Se jag har hittat till din sida:)
Jag är den andra boven i dramat. Jag och Oscar
tycker att det hade varit jättekul om Linnea följde med, för då kan hon hjälpa mig med Elvis och åka pulka med Oscar när du och Albin är ute och far i backarna.:)

2007-11-29 @ 02:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0