Grillkväll

I lördags kväll var det grillkväll på Fajn, vår bykrog. Vi hade reserverat 8 platser för att åka dit med skottarna men visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss. Dels förstår man inte allt som står i informationen och de tjeckiska vanorna är inte som våra svenska. Och ärligt talat är det ju det som är charmen och då som det brukar bli som bäst...och det blev det.

När vi kom kl. 17 blev vi visade till vårt bord och det satt redan några gäster där, bland annat en gammal hockeykompis till Tomas som tyvärr inte kunde engelska. Det fanns ett levande band bestående av en synt och två personer, en grillmeny och kockarna som stod utomhus och grillade. Två servitriser som vi inte träffat sedan vi kom ner var på plats och det var ett kärt återseende.

Sångarna avslutade låten de spelade när vi var på plats och spelade sedan ABBA´s sång Mamma Mia. De log stort och tittade på oss och de andra gästerna vände sig om och skrattade. Alla tycktes ha koll på att vi var "SVENSKARNA".

Jag lärde mig även en skottsk specialité den kvällen. Man lägger ett ölunderlägg på kanten på bordet. Tar handen under (med ovansidan uppåt) och slår till underlägget så det snurrar ett halvt var och sedan fångar man det. Detta ska man göra med så många som möjligt. Mitt rekord för kvällen blev 26! Skotten som lärde mig det tyckte det var lite jobbigt att jag slog honom gång på gång men till sist lyckade han slå mig med 27 stycken. En ganska imponerande summa.

Vi hade en jättekul kväll med underbart väder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0