Logisk konsekvens

För några år sedan fick jag lära mig ett nytt ord. "Logisk konsekvens" (okej då, två ord)
När barnen inte sköter sig beror det ju på en massa olika saker (ofta på dig som förälder) och så ska logiska konsekvenser vara bättre än straff. En logisk konsekvens är till skillnad från straff kopplat till den handlingen man gjort. Det kan t.ex vara att om barnen inte borstar tänderna får man inget godis eller fika medan ett straff till den handlingen kan vara dataförbud i en vecka.

I morse var Albin INTE på hurmör att göra sig i ordning. Det fäktades med tandborstar i badrummet så tankrämen flög. Istället för att ta på sig skor och jacka slog han syrran med hockeklubban o.s.v. Efter fyra tillsägningar att ta på sig var mitt tålamod slut. 7.15 ska vi åka och är man inte klar då får man åka som man är. Alltså fick Albin gå till fridis i strumpelästen och t-shirt. Han grät och jag kände mig som världens sämsta förälder. Just denna dag såg man alla andra föräldrar jaga sina barn lekfullt, krama dem, pussa dem m.m. Det var naturligtvis inte fler föräldrar som var kärleksfulla idag utan det var väl bara jag som uppfattade det så eftersom jag var den mest elaka föräldern i Lidköpings kommun.
Jag får lite dåligt samvete för att jag gjorde det här men samtidigt vet jag att om jag inte sätter ner foten utan bara tjatar om det kommer jag få tjata tills han flyttar hemifrån. Jag får väl pussa honom lite extra ikväll.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Känner igen mig Sara, har gjort exakt samma sak fast med en naken Anton i bara kallingarna. Han pratar fortfarande om det 7 år senare :o)

Förresten jag längtar bara lite till Pardubice. Behöver bara tänka på sura kassörskor och bilar så försvinner den känslan... Kram Lotta

2008-09-17 @ 18:52:32
Postat av: Maria Coop

Jag tycker att du gjorde helt rätt !

HEJA SARA !!!

2008-09-18 @ 14:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0