Molusker, infektioner och annan skit

Häromdagen började jag få en finne på höger överarm. En sån där inbyggd historia under huden. Den blev större och större och började göra ont. Natten till tisdagen när jag var uppe med Linnea på toa gick den sönder och så jag klämmade ut vad skit som fanns där i och gick och lade mig med förhoppningen att nu skulle den torka ihop och bli mindre.
När jag vaknade morgonen efter var det röda inflammerade området större och det gick ett streck upp mot axeln ca 5-7 cm. Hade för mig att det kan vara ett tecken på begynnande blodförgiftning så jag ringde till sjukvårdsupplysningen.

Svaret från damen blev att jag omgående skulle kontakta min vårdcentral. Hon frågade om jag hade problem att andas eller kände mig yr eller hade feber. Inget av detta stämde in på mina symptom och hon fick mig att verkligen lova att jag så fort vi lagt på ringde min vårdcentral och åkte till akuten om jag fick problem med andningen.

Fick tid klockan 10. Doktorn kollade på armen och klämmade lite och började diskutera pencillin eller inte. Jag tog på mig tröjan igen och då ville han kolla en gång till för säkerhets skull och sedan en tredje gång. Han tyckte vi skulle avakta med pencillin men han skrev ut ett recept som ligger på apoteket så jag kan hämta ut det om det skulle bli värre.

Idag har det blivit bättre. Det röda strecket är nästan helt borta och ömheten också. Det enda som är kvar i samma styrka är mitt halsonda med huvudvärk. Känner mig rätt hängig men tacksam över att jag inte fick infektion i blodet.

Orsaken? Troligen en molusk som finns på armen ett par centimeter ifrån bölden. (för er oinvigda är det ett virus som ger små blåsor som är vanligt hos barn. Linnea har haft dem i ett par år och jag fick dem när hennes började gå över. Sådär lagom en månad innan bröllopet.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0