Sepsis eller inte sepsis? Det är frågan...

För er som läst min blogg i veckan vet ni att jag var hos doktorn i tisdags för en infektion i armen som hade tecken på att kunna utveckla sig till sepsis (blodförgiftning). Doktorn tyckte inte det var tillräckligt illa men skrev ut ett "reserv-recept" som fanns på apotektet ifall det skulle bli värre.

Dagen efter såg det bättre ut och symptomen på sepsis var borta. Sedan kom det tillbaka lite under onsdagen men inte alls så mycket som innan så jag avaktade. Sedan dess har det sett bra ut och såret har läkt ihop fint och rodnaden gått ner dag för dag... ända tills i morse! Då hade strecket kommit tillbaka, både längre och bredare än när jag var hos doktorn så när apoteket öppnade hängde jag på låset. Hämtade mitt pencillin som var ett bredspektra-pencillin och kostade därför 350 riksdaler.

Efter apoteket åkte vi till kyrkogården och tittade till gravarna och tände ljus och när vi kom hem gick jag för att kolla mitt streck och ta mitt pencillin. Vilket jävla streck!? Det var hur borta som helst! Kollade efter ett par timmar igen och inte tillstymmelse till något streck. Ytterligare ett par timmar senare lite rodnad men man kan knappast kalla det tecken på sepsis. Så, mitt DYRA pencillin ligger fortfarande kvar i tvättstugan och jag går och kollar min arm med jämna mellanrum.

Nu har jag funderingar på om jag ska kalla det hypokondri istället för sepsis. Tänk er själva om någon frågar:

Hur mår du Sara?

Jo, tack bra förutom en släng av blodförgiftning sådär 10 minuter om dagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0