Påsk

Ja, då har det varit påsk igen. På långfredagen såg Tomas riktigt pigg ut (han fick influensa fredagen innan) det var första feberfria dagen och han kände sig bättre men på kvällen blev han sämre igen. Det visade sig vara en förkylning men när man legat nerbäddad i sängen med feber och ont i kroppen i 7 dygn så kan en förkylning bli ganska påfrestande så han har varit sjuk hela påsken också. Barnen har också haft feber. På påskafton fick vi i alla fall till en liten påsklunch med lax, ägg, jansson, sill, köttbullar och korv.

På påskdagen var vi bjudna hem till en skottsk familj, Alison, John och deras två töser Amy 8 år och Erin 3 år. Eftersom min egen familj fortfarande var sjuk åkte jag ensam och det var UNDERBART att få komma ut lite, träffa folk och äta god mat.

Idag (annandagen) har jag varit i Prag och shoppat. Det blev inga mängder men ändå det där nödvändiga som strumpor till hela familjen, toppar och t-shirts. Ska låta barnen prova sommarkläderna och se vad som passar och sedan tar vi en dag och bara köper kläder till dem när de kan följa med och prova.

När jag åkte till Prag idag hade jag ställt mig in på att pli piskad av fulla karlar och ungdomar. Nej, detta är ingen förträngd sexfantasi utan en påsktradition här i Tjeckien. Fram till klockan 12 på annandagen är männen ute och piskar kvinnor i rumpan. Detta är för att önska kvinnan  god hälsa. Kvinnan ska/kan då skvätta vatten på mannen och ge honom ägg. Enligt hörsägen brukar många män vara ganska berusade när detta händer men som sagt jag såg inte en enda överförfriskad man och ingen som blev piskad heller för den delen.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Kan meddela att här hemma fick vi minsann besök av killar som villigt piskade mig på rumpan :o)
Johan är frisk nu förutom knäet som förhoppningsvis snart oxå är bra. Ha det gott! // Lotta

2008-03-25 @ 07:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0