Glögg, pepparkakor och clementiner

I morse (lördag är det idag) körde jag och barnen Tomas till tågstationen för han och "killarna" skulle in till Prag en heldag. Savolainen flyttar hem i december (han går i pension) och grabbarna skulle hitta på lite kul saker tillsammans med honom. 
Efter det drog jag och barnen vidare till utkanten av Prag för att gå på IKEA. Det tar ungefär en timma och en kvart att åka dit med bil. Hade inte så mycket att handla där egentligen men vid utgången har de en liten butik med svenska tuggbara saker. Godis, kakor, köttbullar, falukorv, kaviar, räkor, sill, pepparkakor, PEPPARKAKSDEG och GLÖGG! Listan kan göras lång men det vattnas så mycket i munnen när jag tänker på det så det är risk för kortslutning i tangentbordet.
En del av vår mat i Sverige har smaker som inte finns någon annanstans, jag kan inte säga att jag går dagligen och saknar detta men när jag väl kommer till IKEA och ser dessa varor så blir jag som tokig. Jag är som ett stort barn i en godisbutik. Jag går och pratar högt med mig själv och säger:
"Titta, åh, sådana här som jag längtat efter... och titta där borta... oj, kolla här" och mina ögon är stora som tefat.
När jag lugnat ner mig och ser folket runt omkring mig så ser jag att de också har ögon stora som tefat men att alla har uppmärksamheten på mig. De tror inte att man är riktigt klok.

Barnen skötte sig utmärkt på IKEA och även i djurbutiken vi var inne i efteråt. De har nämligen en affär i köpcentrat brevid med massor av djur för barnen att titta på, allt från apor till kaniner. Men det bästa av allt var ändå att efter en lång dag tända några IKEA-ljus och sitta framför TV:n med barnen, dricka glögg, äta pepparkakor och clementiner.


Kommentarer
Postat av: Inger

Jag myser med dig
Kram

2007-11-24 @ 19:28:30
Postat av: Birgitta

mmmmm va mysigt det lät med glögg o pepparkakor!

2007-11-26 @ 17:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0