Skidresa i Pec

Skidresa och skidresa... nästan i alla fall.

Förra året åkte de flesta i "svenskgänget" till Pec för att åka skidor den första helgen i december. (vi var inte med) Då fanns det ingen snö och man umgicks och spelade kort och drack en massa god öl. I år var det lite bättre utsikter med 35-40 cm snö de senaste veckorna. I fredags när vi åkte upp spöregnade det nästan hela vägen. Ju närmre Pec vi kom desto mer regn. Jag har nog aldrig sett så mycket vatten forsa ner för vägarna i bergen, det forsade åt alla håll.

När vi kom fram var det en brant backe upp till huset, 100 meter lång ungefär och inte skottad eller sandad. Det fanns däckspår men det var isigt och blaskigt. Eftersom de andra kommit upp för backen innan oss gjorde vi ett försök. Halva backen gick sedan tog det stopp. Det var väl bara att försöka backa tillbaka men det var lättare sagt än gjort. Man fick snarare kana hela vägen tillbaka. På 3:e försöket kom de andra ut och skulle putta upp oss. (Vi var för lata för att sätta på snökedjorna som låg i bagaget.) Jag och barnen gick ur mitt i backen och bagaget bärdes upp till huset för att bilen inte skulle väga för mycket. På 6:e försöket kom bilen upp med ett löfte om att köpa nya vinterdäck.

Vi åt kvällsmat och sedan var det poker. Anders hade byggt ett pokerbord för 8 personer som han sålt till hotellet förra året. Det tog ungefär tre timmar att kora en vinnare och sedan natti natti.

Morgonen efter var det minusgrader och vi skulle göra ett försök att åka skidor. Det var mycket isigt och barnbackarna var inte öppna p.g.a för lite snö. Vi skulle ta den långa ankarliften för att ta oss till de blå backarna men då kom stöten. Vi fick inte ha barnen mellan benen i liften, de skulle åka själva. Tomas försökte med både vänlighet och en hel del mindre vänliga gester och ord för att få ha Linnea mellan benen men inget funkade.
Jag och Albin kom ungefär halva backen och Linnea ramlade en bit före. (Linnea har stått på skidor 1 gång tidigare så jag tycker att hon kom långt under dessa förutsättningar).
Att försöka få ner barnen på skidor var omöjligt så vi tog av skidorna och de fick kana på rumpan ner. Det tog 35 minuter och kostade 600 spänn.

På eftermiddagen hyrde vi bubbelbad och bastu. Underbart, en bra kompensation för förmiddagen. På kvällen åt vi gemensam kvällsmat och sedan kom pokerbordet fram igen men det är bara hörsägen för jag somnade när jag nattade barnen. Trots två försök att väcka mig så sov jag vidare till klockan 8 på morgonen.

Pulka på söndagsförmiddagen och sedan hemfärd. Vi var tillbaka i Pardubice 14,40 och Tomas spelade squash mellan 15-16 medan jag packade upp och barnen tittade på film. I kväll är Tomas på hockey. Pardubice vann matchen i fredags och vinner de idag ser det lite ljusare ut. Då kanske de till och med kommer till slutspel!

Oops! Nu kom han och undrar varför jag inte lagt barnen ännu, bäst att dra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0