Böter

För ett par veckor sedan stod min bil parkerad utanför skolan som den gör varje gång jag jobbar. När vi hade rast gick jag och Katarina ut för att rasta hennes hund Hudson. När vi gick tillbaka till bilen stod det 4 poliser i närheten och det verkade sitta lappar på alla bilar, så även på våra. Jag har fått min livs första parkeringsbot!

Här får man inget inbetalningskort utan en liten lapp man ska ha med sig till polisstationen. Idag gick vi dit. Det var faktiskt så roligt att vi kan tänka oss att göra det igen. Dessutom var det så billigt att det skulle löna sig att få böta istället för att betala parkeringsavgiften!

Här i Tjeckien (säkert i andra länder också) kan man bli ganska sur, arrogant och sucka mycket högljutt m.m. när det kommer fram folk som inte kan språketså bra. Jag tror egentligen inte att de är medvetna om hur illa det verkar och jag tror heller inte att de gör det för att de är elaka utan det är nog bara osäkerhet. Men idag när vi kom till poslisstationen förväntade jag mig det värsta och möts av en jättetrevlig dam som till och med log. Efter en stund kom hennes kollega och frågade henne om vi var fransoser. Då svarade jag att vi är svenskar och ytterligare leenden kom och hon sa något om att vi pratade bra tjeckiska.

Katarina började bli lite orolig och frågade:
"Hur mycket tror du att det kostar. Jag har inte så mycket pengar med mig"
Jag svarade att jag inte trodde det skulle kosta så mycket och det stämde. Det kostade 100 CZK!

Detta mina vänner är 33 svenska kronor. Med tanke på att det kostar nästan  25 kronor att stå  parkerad vid skolan en arbetsdag och jag fick en bot 7:e gången så funderar man nästan på att strunta i att betala.

Vad har man då lärt sig av detta? Jo, ska man felparkera så ska man göra det i Tjeckien!

Sedan gick jag och köpte mig en mockajacka och en fika på café Bayern, tyckte jag kunde unna mig det när förmiddagen blivit så "billig"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0